نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1795
-
الف
+

فرهنگ و اقوام کشور افغانستان به رنگارنگی رنگین کمان است

مراسمی با هدف تلاش برای نهادینه کردن گفت‌وگوی میان قومی، شناخت و پذیرش تنوع فرهنگی در کابل برگزار شد.

شماری از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف افغانستان مراسم «برنامه تابستانی رنگین کمان» با هدف نهادینه کردن گفت‌وگوی میان قومی، شناخت و پذیرش تنوع فرهنگی، همزیستی و رواداری برگزار کردند.

به گزارش آی فیلم 2،  مراسم «برنامه تابستانی رنگین کمان» از دوشنبه۸ اسد(مرداد) برای 4 روز در انستیتیوت فرهنگی فرانسه در کابل برگزار شد که ۴۰ دانشجو از ۱۰ ولایت افغانستان در آن شرکت کرده بودند.

اشتراک کنندگان این برنامه از طریق بحث، کارهای گروهی، میزگرد و نمایش‌ها با رسم‎ و رواج‎ها و فرهنگ بومی اقوام مختلف ساکن در افغانستان آشنایی بیشتری پیدا کردند.

اشتراک کنندگان برنامه «تابستانی رنگین کمان» می‎گویند که در این چهار روز توانسته‎اند درک عمیق‌تری از پدیده تفاوت‌ فرهنگی و قومی پیدا کنند و این‌که تفاوت‌ها نقطه قوت و امر اجتناب ناپذیر در جوامع انسانی است.

«اسماعیل سنگر» دانشجوی دانشگاه افغانستان در این مورد گفت: «در این برنامه ما آموختیم که فرهنگ و اقوام کشور ما به رنگارنگی رنگین کمان است، نمی‌شود تنها یک رنگ سبز را دید. این‌جا آموختیم، همه رنگ‌ها را باید دید و با پشت صحنه‎های تفاوت فرهنگی و قومی آشنا شدیم».

دانشجویان رشته‎های مختلف دانشگاه‎های کشور، روی برچسب‎های ناروای قومی و تصورات نادرستی که اقوام کشور از هم دارند بحث کردند.به گفته آن‎ها نا آشنایی از اقوام و فرهنگ‌ها، به آتش منازعات میان قومی دامن می‎زند و باعث از هم گسیختگی اجتماعی در کشور می‎شود.

دانشجویان در بخشی از برنامه رنگین کمان، لحظه‌هایی از زندگی‌شان را حکایت کردند که در آن تبعیض را تجربه کرده بودند؛ تبعیضی که در آن یا قربانی بودند و یا هم خودشان سهم فعال در اعمال آن داشتند.

در بخش میز گرد این برنامه، «صحرا کریمی» سینماگر افغانستانی ، «مهتاب ساحل» شاعرافغانستانی ، «امید شریفی» هنرمند و «خلیل پژواک» روزنامه نگار روی مسائل هویت، قومیت و تنوع فرهنگی صحبت کردند.آنان، بخش عمده‌ای از درگیری‌های قومی را عدم شناخت اقوام از یکدیگر و سیاسی شدن هویت‎های قومی عنوان کردند.

به‎گفته آنان، هویت‎ و قومیت بحث‎ علمی و مربوط به حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی است، اما در افغانستان کمتر به این مسئله از زوایه علمی و فنی آن نگریسته می‎شود؛ بلکه همیشه از این مفاهیم استفاده سیاسی شده که سبب بروز جدال دوام‌دار قومی و هویتی شده است.

برگزارکنندگان این برنامه فرهنگی می‌گویند، تلاش کرده‌اند که دانشجویانی از اقوام با فرهنگ‌های متفاوت را دور هم جمع کنند تا از این طریق زمینه آموزش تنوع فرهنگی، رواداری و شناخت اقوام فراهم شود.

«ضیافت‌الله سعیدی» یکی از برگزار کنندگان این برنامه گفت: «تاریخ قومیت‌زده و جنگ‌های بی‌وقفه بر رفتار روزمره زندگی همه ما سایه افکنده است. در این برنامه که سال گذشته برای دانش‌آموزان بود و در سال جاری در سطح دانشجویی است تلاش شده تا زمنیه گفت‎وگو و آشنایی اقوام مختلف کشور از هم‌دیگر فراهم شود».

«یاش نیوز» نوشت: سال گذشته در برنامه رنگین کمان که در سطح دانش‌آموزان مکاتب شهر کابل برگزار شده بود، در آن ۶۰ دانش‌آموز از مکاتب شهر کابل شرکت کرده بودند.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر